Κυριακή 20 Φεβρουαρίου 2011

ΤΙ ΜΑΣ ΔΙΔΑΣΚΕΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ? ΓΙΑ ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΟΥΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ

Ένα απο τα πρώτα μεγάλα οικονομικά σκάνδαλα στην νεώτερη ιστορία του ελληνικού κράτους είναι το σκάνδαλο ναυπήγησης των φρεγατών, το οποίο είχε άμεση σχέση με την διαχείρηση του αγγλικού δανείου το 1824. Ήταν μία εμπορική συμφωνία μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των Αμερικανών ναυπηγών σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα παρήγγειλε μία σειρά ατμοκίνητων πολεμικών πλοίων μεταξύ αυτών και 2 φρεγάτες.
Ας μην ξεχνάμε ότι είναι η εποχή του εθνικού αγώνα, η χώρα έχει πλέον ανάγκη απο ισχυρό εθνικό στόλο. Ο Ανδρέας Μιαούλης ζητά επίμονα την ενίσχυση του στόλου.Γι΄αυτό το λόγο και η κυβέρνηση αποφάσισε να αφιερωθεί στο εξοπλισμό του στόλου το ποσό του δεύτερου δανείου που είχε πάρει απο το Λονδίνο.Έτσι λοιπόν στις 24 Αυγούστου 1824 ύστερα απο αυτή την απόφαση ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις για την αγορά 8 φρεγατών των 18 πυροβόλων προκειμένου να αυξηθεί η δύναμη του Ελληνικού στόλου.
Η τελική συμφωνία ήταν η ναυπήγηση 2 φρεγατών των 50 κανονιών και έξι μικρότερων πλοίων σε διάστημα 6 μηνών αξίας 155.000 λιρών.
Κατά τη διάρκεια όμως της ναυπήγησης οι Αμερικάνοι χρησιμοποιώντας αθέμιτα μέσα απαίτησαν μεγαλύτερα -απο τα ήδη συμφωνημένα ποσά- και καθυστέρησαν την ναυπήγηση!!!!!!!!!!!

-Οι Αμερικάνοι χωρίς να ενημερώσουν κανέναν αρμόδιο, διόρισαν τον Σόνσευ επιθεωρητή της κατασκευής των πλοίων με ετήσιο μισθό 12.000 δολλάρια.
-Τα Αμερικανικά ναυπηγεία παράτυπα έδωσαν τις παραγγελίες σε άλλα ναυπηγεία, αλλά παράλληλα πήραν τα χρήματα που είχαν ζητήσει.
-Απαίτησαν άλλες 50.000 λίρες για να συνεχίσουν την ναυπήγηση.
-Ειδοποίησαν την Ελλάδα ότι τελικά θα παρέδιδαν τα πλοία μετά τα τέλη του Μάρτη 1826.(Εν καιρώ πολέμου και μεγάλης ουσιαστικά ανάγκης της χώρας για υποστήριξη απο στόλο!!!!!!!!!!!!!)

Βέβαια η κυβέρνηση αδυνατούσε να βρεί χρήματα για να ικανοποιήσει τις υπερβολικές απαιτήσεις των Αμερικάνων σύμφωνα με τις οποίες η Ελλάδα όφειλε 396.090 δολλάρια!! για την αποπεράτωση μίας φρεγάτας.Το αρχικό όνομα της φρεγάτας ήταν ΕΛΠΙΣ, αυτό χρησιμοποιήθηκε κατά την διάρκεια του ταξιδιού της προς την χώρα μας.

Σε αυτό το σημείο σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε ο Αλέξανδρος Κοντόσταυλος, σαν απεσταλμένος της Ελληνικής Κυβέρνησης στις ΗΠΑ κα ο οποίος τελικά κατηγορήθηκε ότι εξαγοράστηκε απο τους Αμερικανούς.
Οι οποίοι τον εκβίαζαν επικαλούμενοι το άρθρο 3 ενός νόμου το οποίο έλεγε " οποιοσδήποτε παράγγελνε στις ΗΠΑ την κατασκευή πλοίου, το οποίο στο μέλλον επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί απο κράτος εναντίον άλλου κράτους , με το οποίο οι ΗΠΑ βρίσκονταν σε ειρήνη αυτός καταδικαζόταν σε πρόστιμο και απειλείτο με φυλάκιση μέχρι τρία χρόνια.
Τελικά αφού το θέμα έφτασε μέχρι τον τότε πρόεδρο των ΗΠΑ Τζόν Κουίνσι Άνταμς,αγοράστηκε η μία φρεγάτα με το όνομα HOPE απο το Κογκρέσο για να επιτραπεί ο απόπλους στην άλλη φρεγάτα με το όνομα ΕΛΠΙΣ.
Ακόμη και έτσι όμως το πλοίο χρειαζόταν εγγύηση 600.000 τάληρα ως εγγύηση για να μπορέσει να αποπλεύσει...και πάλι αγώνας για να μαζευτούν ταχρήματα και το αποτέλεσμα  λόγω της οικονομικής στενότητας το πλοίο ξεκίνησε  με 150 ναύτες ενω για την λειτουργία του χρειάζονταν τουλάχιστον οι διπλάσιοι.(Και οι οποίοι κάποια στιγμή συνομώτησαν με σκοπό να πουλήσουν το πλοίο στον Ιμπραήμ.)
Τελικά το πλοίο έφτασε στην Ελλάδα και η διοίκηση του ανατέθηκε στον Ανδρέα Μιαούλη με το όνομα ΕΛΛΑΣ.
Η ιστορία ουσιαστικά δεν τελειώνει εδώ. Λίγα χρόνια μετά την επιστροφή του Κοντόσταυλου στην Αθήνα, κατασκευάστηκε , για λογαριασμό του, κοντά στην πλατεία Κλαυθμώνος , στο μέρος όπου σήμερα βρίσκεται ητο κτίριο της παλαιάς βουλής, ένα πολυτελέστατο μέγαρο, στο οποίο εγκαταστάθηκε ο ΄Οθωνας και το οποίο χρησιμοποιήθηκε για την στέγαση της Βουλής μέχρι το 1854 οπότε και καταστράφηκε απο πυρκαγιά.
Μεγάλη μερίδα του λαού θεώρησε ότι τα χρήματα για την κατασκευή του μεγάρου προήλθαν απο το Αγγλικό δάνειο για την ναυπήγηση των πλοίων και το 1835 κατηγορήθηκε για διαφθορά.Ο ιστορικός Τάσος Βουρνάς θεωρεί ότι οΚοντόσταυλος εξαγοράστηκε με μεγάλα χρηματικά ποσά απο τους Αμερικάνους για να μην εφαρμόσει τις ρήτρες της συμφωνίας και ισχυρίζεται ότι έτσι βρήκε τα χρήματα για να κατασκευάσει το μέγαρο στην πλατεία Κλαυθμώνος.

Σχετικά με το όλο θέμα ο Έλληνας οικονομολόγος Ανδρεάδης παρατηρεί ότι η τύχη για την επανάσταση θα ήταν διαφορετική άν δεν είχαν συμβεί όλα αυτά τα γεγονότα, ο φιλέλληνας Χάου θεωρεί ότι 450.000 δολλάρια απο τα 750.000 "φαγώθηκαν " απο Αμερικανούς πολίτες.
Ο Φίνλευ θεωρεί ότι η Ελλάδα ζημιώθηκε περισσότερο απο εκείνους που ονομάζανε τους εαυτούς τους φιλέλληνες στην Αγγλία και την Αμερική.

Οι συνέπεις όμως ήταν ακόμη μεγαλύτερες γιατί όλη αυτή η καθυστέρηση της ναυπήγησης των πλοίων είχε σαν αποτέλεσμα την πτώση του Μεσολογγίου αλλά και την οικομική εξάντληση του κράτους αφού το κόστος έφτασε τα 750.000 δολλάρια δηλ. διπλάσιο απο το αρχικό.

Κλείνοντας να πούμε ότι η φρεγάτα ΕΛΛΑΣ πυρπολήθηκε στα γεγονότα της ανταρσίας της Υδρας το 1831 απο τον ναύαρχο Ανδρέα Μιαούλη και ενώ βρισκόταν αγκυροβολημένη στον ναύσταθμο στον Πόρο.-




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου